Ce este DPF/FAP (filtru de particule de funingine) și cum funcționează?
Filtrul de particule de funingine, în engleză DPF (filtru de particule diesel), în franceză FAP (filtre á particules) este un dispozitiv încorporat în sistemul de evacuare al unui motor diesel, a cărui sarcină este de a elimina particulele solide și funinginea din gazele de eșapament, care intră în atmosferă și poluează mediul. Particulele se depun sub formă de funingine, care se formează prin arderea într-un motor diesel.
DPF oprește cea mai mare parte a funinginei care altfel ar călători prin sistemul de evacuare și ar fi ieșit în atmosferă.
Poate păstra o anumită cantitate de funingine, dar nu o cantitate mare și, prin urmare, trebuie să treacă printr-un proces numit „regenerare” pentru a curăța depunerile de funingine din interiorul filtrului. Când funinginea trece prin procesul de regenerare, se transformă într-o cantitate mult mai mică de cenușă care nu poate fi îndepărtată. Există două tipuri de regenerare – pasivă și activă.
- Cum se manifestă înfundarea filtrului de funingine?
- Lampa DPF de pe tabloul de bord se aprinde, adică semnalează o defecțiune a motorului, iar în cazul unei mașini cu afișaj electronic, apare cuvântul „defecțiune antipoluare”. În funcționarea motorului care slăbește minim cu înfundarea DPF, pierderea instantanee și imprevizibilă de putere este o problemă majoră. Electronica de comandă activează pur și simplu „modul sigur”. Direct și nu indirect, este legat de perturbarea funcționării turbocompresorului care, datorită reducerii vitezei de mișcare a gazului, reduce capacitatea de preîncărcare a aerului de admisie. DPF-ul este echipat cu doi senzori de presiune, la intrare și ieșire, din filtru, iar nivelul de înfundare este estimat de diferența de presiune.








